Dru Yoga

Wat is Dru yoga?

Dru Yoga vindt zijn oorsprong in Hatha Yoga. Veel houdingen binnen Dru Yoga zijn variaties op bekende asana's. 

Door zachte, vloeiende bewegingen breng je de geblokkeerde energiestroom weer op gang. Tegelijkertijd een sierlijke en krachtige manier om stress te verminderen.  Door langzamer te bewegen komt je aandacht weer in je lichaam en laat je steeds meer vermoeidheid en spanningen los. 

Het doel is om vanuit beweging in je stilte te komen. Om de overgang te kunnen maken van de dagelijkse drukte naar de stilte in jezelf beginnen we met bewegen op muziek. Deze bewegingen gaan steeds langzamer om te eindigen in de stilte en de ontspanning. Yoga kun je zien als een oefenterrein voor het dagelijkse leven. Als je bijvoorbeeld zachter en rustiger leert te bewegen, kun je milder naar jezelf worden en daarmee ook naar anderen.

Dru yoga wordt ook wel 'de yoga van het hart' genoemd. Door meer vanuit het hart te leven, komt een energie vrij die je dichter bij de essentie brengt.    


Yoga en de rug

Yoga houdt de rug gezond. Het vergroot de flexibiliteit, uithoudingsvermogen en de kracht van de spieren. Tijdens de yoga richt je je op zowel het flexibeler maken van de rug, zodat er meer bewegingsruimte ontstaat, als op het sterker maken van de rug. Werken aan mobiliteit, waardoor er meer levenskracht ontstaat. Tijdens de oefeningen voor de rug, maak je ook gebruik van de ademhaling. Je stuurt meer zuurstof naar je spieren, spanning vloeit weg, waardoor er meer ruimte in je rug ontstaat. Daarnaast zorgt de yogabeoefening er ook voor dat je een juiste houding behoudt of krijgt. Je zit en staat rechter op en je bent beter in staat om je houding aan te passen. Wanneer je last hebt van chronische rugklachten, kan yoga ondersteuning bieden door klachten te verminderen of wel helemaal te laten verdwijnen. 

Ademhaling

Pranayama betekent in het Sanskriet: prāṇa is "levenskracht", ayāma is "beheersing". Hiermee wordt bedoeld; de beheersing van de ademhaling, het loslaten van de ademtocht en/of het reguleren van de ademhaling. Ademhalingstechnieken die je tijdens de lessen aangeleerd krijgt zorgen ervoor dat je meer controle krijgt over je ademhaling. De beoefening van pranayama heeft een aantal belangrijke doelen in de yoga. Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

Je ontwikkelt een juiste zit/sta houding tijdens pranayama en een mooi basisritme in je ademhaling. In plaats van kort, oppervlakkig en alleen maar in de borst te ademen, leer je lang, rustig en volledig te ademen. Beheersing van de (onder)buikspieren. Doordat je de buikspieren blijft aanspannen gedurende de in-uitademing wordt de druk wisselend verhoogd en verlaagd. Dat in combinatie met het voortdurend op en neer gaan van het middenrif, maakt dat er een betere doorbloeding is in het gehele buikgebied. Wat weer een gunstig effect heeft op de inwendige organen. Je brengt meer zuurstof in het bloed, waardoor er ook meer zuurstof naar je spieren, organen en de hersenen wordt aangevoerd. Daarnaast vermindert het stress en geeft het meer rust in je lichaam en hoofd, waardoor kwaliteit van leven verbeterd. Gedurende de yogabeoefening is ademhaling de basis. 

Balans

Balansoefeningen staan symbool voor balans in je lichaam en geest. Hoe kom of blijf je in balans, zodat je optimaal kan functioneren? Wanneer je lichaam en geest niet in balans zijn heb je eerder kans op fysieke problemen en kunnen je emoties en denkprocessen eerder in de war raken. Tijdens de yogales wordt er gewerkt aan je balans. Dit versterkt je evenwichtsgevoel en zorgt voor meer concentratievermogen. Met als uiteindelijk doel meer balans, 



 


 

Ervaringen

Je weet in je lessen heel goed de groep mee te nemen van vrolijk kletsend naar geconcentreerd en naar binnen gekeerd. Dat doe je heel natuurlijk. Je straalt zelfvertrouwen uit en staat stevig op de grond, maar tegelijkertijd heb je ook iets luchtigs en lichts over je. Je hebt goed oog voor hoe iemand in zijn vel zit en wat iemand nodig heeft. En je hebt een fantastische stem om ons bij een meditatie of eindontspanning te begeleiden. Heerlijk om bij te ontspannen.    -Andra- 


Paula je brengt het super! Voel me geweldig na de yogales!    -Tiny-


Bij "Yoga met Paula" kom ik helemaal tot rust en bezorgd mij totale ontspannenheid. In de mooie ruimte met de zonnestralen van de avond die binnenvallen ontstaat er een serene rust. Paula je bent een prachtig mens die voor een ieder aandacht heeft en de oefeningen goed uitlegt. Soms vergissen we ons met links en rechts, maar dat geeft aan dat het ook gezellig is en er ook ruimte is voor een lachsalvo. Ik ga graag naar je toe, want na de les is al je spanning uit je lichaam weg en dat is de bedoeling. Dank je voor het beleven van deze mooie momenten.    -Annie-


Wat doe je het geweldig. Ik ben er erg blij mee.   -Herma- 


Al jaren volg ik de Dru Yoga, aangezien deze vorm van Yoga zeer plezierig en ontspannend is voor jong en oud. Het is erg prettig dat je eigenlijk bijna altijd mee kunt doen, ook als je beperkingen hebt. Je doet de oefeningen mee tot wat goed voor je voelt, niks is verplicht. Soms kun je de oefeningen dan op een andere manier doen.

Door de zachte vloeiende bewegingen, krijg je toch lichaamsbeweging op een prettige ontspannende manier. Ook is het prettig dat er veel aandacht aan je ademhaling wordt besteed. Hierna een heerlijke meditatie en ontspanning.

Voor mij is het echt een moment voor mezelf, waar ik op een plezierige manier kan bewegen en het brengt tevens enorm veel ontspanning, zodat je lekker even alle drukte kunt loslaten. Ook kan ik er altijd erg goed op slapen.

Sinds januari volg ik nu de Yoga bij Paula, omdat de vorige Dru Yoga docent gestopt was en kan niet anders zeggen dat ik erg tevreden bent. Paula is erg enthousiast, geeft heel plezierig en duidelijk les en probeert altijd ook voor mensen met een beperking, een vorm te vinden om toch mee te kunnen doen. Verder is Paula een erg prettig persoon, zodat je eigenlijk direct op je gemak voelt en heel serieus met het lesgeven, maar ook kan er tijdens de lessen best wel eens lekker gelachen worden. Kortom ik kan het iedereen aanbevelen.  -Ellen-


Paula je doet het super. Je hebt veel kennis met veel passie, dit straal je uit naar de groep. Geen les is gelijk, veel variatie. Je bent een fijne yogadocent voelt precies aan in de groep wat iemand nodig heeft. Voel mij altijd heerlijk zen na jou les zodat ik de week ontspannen tegemoet kan zien. Toppie ik ben blij met je en met je yogalessen.

 -Henny-


Veel gevoel naar de mensen toe, je houdt gewoon van je vak en de uitvoering ervan is zeer zorgzaam! dank je wel, we hebben het met jou getroffen!    -Elly- 

 

Ik ben heel blij, hoe jij de lessen geeft, en de aandacht hiervoor. In het begin, moest ik wel heel erg wennen. Het was toch op een ander manier les krijgen dan ik gewend was. Jouw lessen waren wat losser en speelser en daardoor was ik snel afgeleid. Maar dit alles is bij mij nu helemaal op de achtergrond geraakt. Het voelt nu heel goed, elke les weer. Lekker ontspannend. Ga zo door Paula.   

-Een enthousiaste yoga deelneemster-


Door de dru-yoga blijf ik soepel en fit. De lessen van Paula zijn een feestje om aan deel te nemen, altijd fijne oefeningen en meditatie. Paula is voor mij een yoga docent die aansluit bij de groep en weet wat mijn lijf nodig heeft. De lessen zijn heerlijk ook dankzij de mooie muziek tijdens de oefeningen. Waardoor zelfs de ingewikkelde houdingen vanzelf gaan.     -Anneke-






 


 


 

 

 


 


 


 


 


 


 

                                                                                                                                                                                                

Dru Yoga met Paula
                  find balance in life...